شنبه, 30 بهمن 1395 ساعت 12:12

کتاب مرات‌الجمال تصنیف ادریس بدلیسی به چاپ رسید

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

این کتاب، نسخه‌برگردان دستنویسی از مرات‌الجمال به خط مولف کتاب، ادریس بن حسام‌الدین علی بدلیسی (856-926ق) است که در کتابخانة عارف حکمت مدینه به شمارة 38/261 نگهداری می‌شود.

  مرات‌الجمال در قطع وزیری و در 308 صفحه در سال جاری توسّط انتشارات تمثال در شمارگان 500، به چاپ رسیده و جناب آقای دکتر علیرضا قوجه‌زاده بر آن مقدمه‌ نوشته و متنش را تحقیق و بررسی کرده است. قیمت چاپ سیاه و سفید آن 40.000 تومان و قیمت چاپ رنگی آن 85.000 تومان است.

   کمال‌الدین ادریس بدلیسی از منشیان، مورخان، شاعران، خطّاطان و دولتمردان ایرانی‌تبار در دولت عثمانی بوده و در کنار این ویژگی‌ها، مسلک و مرامی صوفیانه و عارفانه داشته و در علوم قرآنی و حکمت الهی و تاریخ‌نگاری و شاعری از افراد شناخته شدة زمان خود بوده و اشعاری به سه زبان ترکی، عربی و فارسی با تخلّص ادریس سروده است. ادریس بدلیسی سرانجام در سال 926ق در استانبول درگذشت و در همانجا به خاک سپرده شده. از وی آثار زیادی برجای مانده که شماری از آنها تحقیق و تصحیح شده‌اند، و برخی به صورت خطی مانده‌اند.

   کتاب مرات‌الجمال به زبان فارسی در موضوع عرفان و در قالب مناظرة مهر و ماه نوشته شده و بدلیسی در طی این مناظرات به بحث دربارة آفرینش عالم هستی و تجلّی نور الهی و تعبیة سلطان عشق در ذرّات آفریده‌های باری تعالی پرداخته و به طور مفصل به مبحث حقیقت محمدی وارد شده است. علاوه بر موضوع اصلی کتاب، داستانهای فرعی متعددی نیز در میانة متن کتاب به چشم  می‌خورد که جای تحقیق و بررسی دارند. نویسنده برای تاکید و تاثیر بیشتر گفتار خود گه‌گاه از آیات، احادیث، ابیات فارسی و عربی و ضرب‌المثلها استفاده کرده که بر ملاحت و شیرینی گفتارش افزوده است.

  در مقدمة این کتاب، دستنویس کتابخانة عارف حکمت که به خط خود ادریس بدلیسی است و دو نسخه مهم دیگر این کتاب معرفی شده و در انتهای کتاب نیز نمایه‌های مفیدی استخراج شده که شامل نمایة آیات، احادیث، اعلام، اشعار فارسی، اشعار عربی و ضروب امثال است. نکتة جالب توجه اینکه محقّق این کتاب تمامی اشعار فارسی و عربی را مأخذیابی کرده و محل ارجاع آنها را به وضوح نشان داده است.

مرکز پژوهش کتابخانه، موزه و اسناد

مجلس شورای اسلامی

اطلاعات تکميلي

خواندن 2002 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار