دوشنبه, 20 دی 1395 ساعت 08:45

ابتکار: آب شرب، زیر خط قرمز

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
«آب شرب، زیر خط قرمز»، «بدرود امیر کبیر»، «آیت الله هاشمی، آغاز تا انجام» و «تراژدی امیرکبیر» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه ابتکار در شماره دوشنبه 20 دی است.
** آب شرب، زیر خط قرمز
تکرار پرداختن به بحران آب باعث شده تا حساسیت مخاطبان و مردم به موضوع «بی آبی» کم شود. اما واقعیت این است که با گذشت هر روز بیشتر به مرز یک هشدار جدی و همگانی خواهیم رسید.کلانشهرهای کشور طی سال های گذشته همواره با بحران آب مواجه بوده اند. اما از آنجا که تصمیم های مدیریتی در کشور ما تنها معطوف به یک دوره گذرا بوده است تنش های آبی در نتیجه این سیاست ها در همه ادوار گذشته باعث از بین رفتن و سوخت شدن منابع آبی شده است. فاجعه در حال رخ دادن است و همه نظاره گر آن خواهیم. بحرانی که تمام ارکان اقتصادی و اجتماعی کشور را تحت تاثیر قرار می دهد. به تازگی مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران می گوید، پنج سد از مجموع سدهای کشور در شرایط بحرانی و زیر خط قرمز تامین آب شرب قرار دارد.

این سدها شامل سد «دوستی» در استان خراسان رضوی، «درودزن» و «ملاصدرا» در استان فارس، «زاینده رود» اصفهان و «شمیل و نیان» و «میناب» در استان هرمزگان هستند. این 5 سد را باید حیاتی ترین دیوارهایی دانست که حالا آب در آن ها کم است و به زودی باید گفت دیگر نیست. شهرهایی مانند اصفهان، شیراز، مشهد، بوشهر حیات آبی شان به این سدها وابسته است. هدایت فهمی معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفا به ابتکار می گوید: با شروع سال آبی از مهرماه امسال امروز حدود 300 شهر ما در وضعیت تنش آبی هستند که این تنش در زمان پیک مصرف یا تابستان هم اتفاق نیفتاده است. وی می افزاید: متاسفانه وضعیت امسال بارش ها اصلاً مناسب نیست و به طور میانگین حدود 57 درصد کاهش بارش را شاهد بوده ایم و حدود 32 درصد از سدهای ما با ذخیره ما پر شده اند.

**بدرود امیر کبیر
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام روز گذشته در سن 82 سالگی و بر اثر ایست قلبی در بیمارستان شهدای تجریش دارفانی را وداع گفت. آیت الله هاشمی رفسنجانی از ابتدای شکل گیری انقلاب اسلامی چهره ای اثرگذار در بسیاری از مناسبات سیاسی و بحران های کشور بود. شخصیت ویژه و منحصر به فرد ایشان موجب شد تا در گلوگاه های خطرخیز جمهوری اسلامی ایفاگر نقشی کم نظیر در کشور باشد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی از نخستین روزهای پیروزی انقلاب تا واپسین دم عمر همواره در پی حفظ و بقای انقلاب و آرمان های امام راحل و مقام رهبری بود. او با تکیه بر اصول اساسی فقه سیاسی که از مکتب امام خمینی آموخته بود، تا پایان عمر با درک صحیح از آموزه های اصلی انقلاب، توانست چون ستونی بر خیمه گاه انقلاب اسلامی باشد. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و همواره در طول سال‌هایی که از انقلاب می گذرد با فعالیت در سمت‌های مهمی همچون ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، ریاست مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری و ریاست مجلس خبرگان رهبری چهره‌ای اثربخش تلقی می‌شد. هاشمی در تمامی سال های زندگی سیاسی خود به خصوص در اواخر عمر، هیچگاه نظام و مملکت را فراموش نکرده و همواره سرباز نظام و خادم ملت بود.

**آیت الله هاشمی، آغاز تا انجام
شب گذشته خبر درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بر روی خروجی خبرگزاری‌های مختلف کشور درج شد. خبری که اصحاب سیاست، رسانه و آحاد جامعه را بهت‌زده کرد. این یار دیرین امام و رهبری، سابقه‌ای طولانی و سترگ در عرصه انقلاب اسلامی داشت. او که هم در راه انقلاب تلاش‌های فراوانی کرده بود و هم در بزنگاه‌های و پیچ‌های خطرناک، نظام را از بحران‌هایی جدی نجات داده بود. آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی در سوم شهریور ماه سال 1313 در روستای بهرمان شهرستان رفسنجان و در خانواده‌ای نسبتاً ثروتمند به دنیا آمد. او یکی از 9 فرزند میرزاعلی هاشمی بهرمانی و ماه‌ بی‌بی صفریان بود.به هر روی، آیت‌الله در روزی دعوت حق را لبیک گفت که سلف او «امیرکبیر» هم در چنین روزی از دنیا رفته بود. گرچه «امیر» را کشتند و آیت‌الله مرگی خودخواسته را تجربه کرد. مقایسه میان «امیرکبیر» و آیت‌الله «هاشمی رفسنجانی» مقایسه‌ای بسامان است. هر دو دل در گرو آزادی، آبادانی و رهایی ایران از بند فقر، نیستی و نادانی داشتند. بی‌شک این رویداد تبعات بسیار ناگواری را برای جمهوری اسلامی، مردم و فعالان سیاسی به همراه خواهد داشت.

**تراژدی امیرکبیر
کتاب تاریخ ایران که ورق می‌خورد بعضی صفحه‌ها به تنهایی خود به یک تراژدی تمام‌عیار می‌مانند. تراژدی تلخی که گاه سرنوشت ایران را برای همیشه ورق زده و سمت و سوی آن را به ناکجاآباد غریبی هدایت کرده است. 20 دی ماه از آن روزهاست. در چنین روزی میرزا محمد تقی‌خان فراهانی مشهور به امیرکبیر و از صدراعظم‌های ایران در زمان ناصرالدین‌شاه قاجار در حمام فین کاشان کشته شد. امیرکبیر همسر عزت‌الدوله، خواهر ناصرالدین‌شاه قاجار، پدر تاج‌الملوک همسر مظفرالدین‌شاه قاجار و پدربزرگ محمدعلی‌شاه، ششمین پادشاه از دودمان قاجار بود.

امیر تنها 39 ماه فرصت داشت تا صداعظم ایران باشد و در همین زمان کوتاه تا توانست رسم و آیین تازه مملکت‌داری بنا کرد. اصلاحات امیرکبیر اندکی پس از رسیدن وی به صدارت آغاز شد و تا پایان صدارت کوتاه او دنبال شد. او در همین مدت دارالفنون را برای آموزش دانش و فناوری‌های نو در تهران پایه‌گذاری کرد. هم‌چنین انتشار روزنامه وقایع اتفاقیه از جمله کارهای دیگری است که به انجام رساند. امیرکبیر پس از این‌که با دسیسه اطرافیان شاه از جایگاه خود برکنار و به کاشان تبعید شد، در حمام فین به دستور ناصرالدین‌شاه و توسط حاجب‌الدوله به قتل رسید. پیکر وی در شهر کربلا به خاک سپرده شده ‌است. خیلی ها چشم دیدنش را نداشتند. میرزا محمدتقی خان فراهانی ستاره بی‌نظیری در تاریخ ایران‌زمین بود که صدارت باکفایتش تحمل خیلی‌ها را طاق کرد و سرانجام حکم قتل او را از ناصرالدین شاه گرفتند. مقبره امیرکبیر در شهر کربلای است.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مهدی احمدی** انتشاردهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9370**9131

اطلاعات تکميلي

خواندن 1794 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار