شنبه, 16 ارديبهشت 1396 ساعت 15:08

ارتباط کتابخانه مجلس با دانشگاه در زمینه مرمت نسخ خطی قوی است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نخستین نشست تخصصی کتابخانه مجلس در نمایشگاه،‌ در روز شنبه‌، 16 اردیبهشت 1396 برگزار شد.

نشست امروز به موضوع «برگزاری دوره‌های آموزشی نسخ خطی در واحد‌های مرمت کتابخانه‌ای و رویکرد کتابخانه‌ی مجلس به این موضوع با اولویت آموزش دانشجویی» اختصاص داشت که توسط آقای حسینعلی جعفریان ارائه گردید.

آقای حسینعلی جعفریان-مدیر آسیب‌شناسی و مرمت کتابخانه مجلس- در این نشست ابراز نمود که کتابخانه‌های بزرگ غالباً آثار نفیس و ارزشمندی دارند که به مرور زمان در اثر استفاده و گذشت زمان، دچار آسیب می‌شود و در مواردی نیز این کتب و آثار اساساً به صورت تاریخی و گاهاً آسیب دیده می‌باشند که از این جمله می‌توان به نسخه‌های خطی اشاره کرد.

کتابخانه‌های بزرگ بنا به ضرورت و نیاز کارشان احتیاج به واحد‌های مرمت و صحافی دارند. حال مسئله اصلی این واحد‌ها،‌ داشتن نیروی متخصص و آموزش‌دیده است. امروز این نیرو‌ها غالباً فارغ‌التحصیل دانشگاهی می‌باشند.

با توجه به شرایط آموزشی در دانشگاه‌های کشور از نظر برنامه‌ریزی و زمان‌بندی‌های لازم برای تخصصی کردن آموزش، خروجی کار در دانشگاه‌ها به لحاظ تجربی خیلی نمی‌توان نیاز واحد‌های مرمت کتابخانه‌های بزرگ را برآورده سازد.

لذا این خود کتابخانه‌ها هستند که باید در پی آموزش نیرو‌های فارغ‌التحصیل باشند و این امر می‌تواند کمک شایانی در جهت افزایش تجربه و مهارت کارشناسان رشته مرمت آثار باشد.

وی در ادامه گفت کتابخانه مجلس از جمله مراکزی است که همواره با دانشگاه‌های مختلف همکاری داشته است و کار‌آموزان دانشگاهی همواره با کمترین سخت‌گیری توانسته‌اند از امکانات و تجربیات واحد مرمت کتابخانه استفاده کنند.

در این راستا، کتابخانه نیرو‌های مورد نیاز خود را نیز توانسته از بین این نیرو‌های تحت آموزش استخدام نماید. و این چرخه حمایت کتابخانه مجلس از دانشجو در جهت آموزش و همیاری دانشگاهیان در جهت ترمیم آثار کتابخانه مجلس برای هر دو طرف بسیار مفید و مؤثر خواهد بود.

گزارش از مریم نوری-روابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه مجلس شورای اسلامی 

IMG 6681

IMG 6717

اطلاعات تکميلي

خواندن 2016 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار