چاپ کردن این صفحه
دوشنبه, 11 بهمن 1395 ساعت 10:08

کتاب تذکره سخنوران چشم دیده

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

کتاب تذکره سخنوران چشم دیده تألیف مولوی ترک علیشاه ترکی قلندر نور محلی؛ به کوشش حسین آرمین، انتشارات تبریز: بهاردخت، 196 ص.؛ 5/14× 5/21 س م.، قطع وزیری، نوبت اول چاپ تابستان 1395، شمارگان 1000 نسخه، قیمت 150000ریال روانه بازار گردید.

امتیار بارز تذکره پیش رو نسبت به سایر تذکره ها که به معرفی شاعران و نویسندگان می­پردازد، نشان دادن اهمیت زبان فارسی در شبه قاره هند در قرن سیزدهم به خصوص در حیدرآباد دکن، با وجود همه کثرت های فرهنگی و زبانی در آن منطقه است.

انشای کتاب به فارسی افغانی نوشته شده است که با زبان فارسی امروز خیلی فرق دارد و مولف بعضی اصطلاحات را بکار برده است که در ایران معمول نیست اما سبک وی ساده و زبان او سلیس و خالی از تصنع است.

این تذکره مشتمل بر ذکر 230 شاعر معاصر مولف به ترتیب الفبا از روی حرف اول اسم یا تخلص شاعر است و چنانچه خودش در دیباچه کتاب توضیح داده است در این تذکره تنها ذکر شعرائی را آورده است که به چشم خود آنها را دیده و با آنها ملاقات کرده است و اکثر آنها هم بزم او بوده  و به فارسی شعر می­سروده اند. همچنین بعضی از آنها شاگرد مولف بودند.

آثار دیگر مولف عبارت است از :

1-    فرخنامه معروف به راماین پارسی

2-    دیوان فارسی به نام گلشن معنی

3-    ساقی نامه

4-    مثنوی گلزار محبت

5-    رساله بدرحسین (به شعر)

6-    مثنوی (صوت) سرمد

7-    (سرور) الناظرین (نثر)

8-    گلبانگ ترکی (نثر)

9-    دیوان سرمایه پیری

10-مثنوی طول امل

11-مثنوی شکراب

12-مثنوی ناز و زیبا (ناز و نیاز)

13-تذکره سخنوران چشم دیده- تذکره مورد بحث

14-نسخه موسوم به پسمانده مجموعه اشعاری که بعد از طبع دواوین نزد بعضی احباب پیدا شد

15-مثنوی ترانه حق

کتاب حاضر توسط برادر ارجمند به کتابخانه مجلس اهداء گردید که پس از ثبت و فهرست نویسی در اختیار مراجعین محترم قرار خواهد گرفت. کتاب حاضر به دانشور فرهیخته ارجمند جناب آقای دکتر علی صادق زاده وایقان به پاس کوشش بی دریغشان در عرصه احیای نسخ خطی و کتاب و کتابخوانی تقدیم شده است.

مریم نوری

کارشناس روابط عمومی و امور بین­‌الملل

اطلاعات تکميلي

خواندن 2176 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب