یکشنبه, 10 بهمن 1395 ساعت 08:24

اولین کتاب تخصصی تایپوگرافی ترجمه و روانه بازار نشر شد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

اولین کتاب علمی - تخصصی تایپوگرافی ترجمه و در دسترس علاقمندان به حوزه کتاب قرار گرفت.

 نویسنده کتاب «تایپوگرافی مجازی» نوشته «ماتیاس هیلنر» است که توسط انتشارات آکادمی ای وی ای در لوزان سوییس منتشر شده است و  توسط جمشید آراسته مترجم شیرازی ترجمه و در قفسه کتابخانه ها و کتاب فروشی ها جای گرفت.

جمشید آراسته از اساتید هنر و معماری دانشگاه شیراز که کار ترجمه این کتاب را انجام داده است، در این باره به خبرنگار مهر گفت: با توجه به اهمیت نقش مطالعه در زندگی امروز بویژه در حوزه های علمی، این کتاب که از اولین منابع معتبر و مستند علمی و تخصصی تایپوگرافی در دنیا است به فارسی ترجمه و در دسترس اساتید ، دانشجویان و علاقمندان به امر تایپ و نوشتار قرار گرفت

وی افزود: این کتاب توسط انتشارات آبان چاپ و در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در اردیبهشت ماه سال جاری رونمایی و عرضه شد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به لزوم ورود حوزه های علمی به مباحث تئوریک و نیز استفاده از متون معتبر علمی و تخصصی عنوان کرد: اهمیت استفاده از این کتاب برای دانشجویان ، اساتید و علاقمندان به  هنر تایپ و نوشتار در این است که به حوزه های متعدد و متنوع پزشکی،  فلسفی، ریاضی و  فیزیک ، آی تی و نرم افزار، معماری و شهرسازی، ادبیات و تاریخ مراجعه و استناد شده است و با ارائه مطالب مقایسه ای و تعمیم آن به امر تخصصی تایپوگرافی، فهم و درک خواننده را بیشتر می کند.

آراسته با بیان اینکه این کتاب ۶ فصل دارد که توضیح مربوط به هر فصل در ابتدای آن آمده است، افزود: چیدمان صفحات مختلف در هر فصل شامل سرصفحه، عنوان تصویر، پانویس بخش، تشریح واژگان فنی و نقل قول می‌شود.

وی ادامه داد: هر فصل از دو زیرمجموعه تشکیل می‌شود که عنوان آن‌ها در گوشه سمت راست در سرصفحه ذکر شده است.

مترجم کتاب «تایپوگرافی مجازی» در عین حال گفت: در بخش عناوین تصویر، توضیحات جامعی درباره تصویر آن قسمت ارائه شده و در پانویس بخش، فصل مورد مطالعه،زیرمجموعه‌های آن و زیرمجموعه‌های قبلی و بعدی آمده است.

آراسته افزود: در بخش واژگان فنی کلمات کلیدی در کنار متن اصلی توضیح داده شده است و بخش نقل قول به توضیحات اضافی از موضوعات تخصصی و تمرین‌ها اختصاص دارد.

در بخشی از این کتاب آمده است: «تایپوگرافی در واقع بازنمود اطلاعات تصویری متن است. موضوع قابل استدلال آن است که هر چیدمان تایپوگرافی، تصویری(حتی گاه انتزاعی) از یک متن را تشکیل می‌دهد.

روش چاپ با حروف تایپی متحرک که توسط یوهانس گوتنبرگ در قرن پانزدهم ابداع شد، شیوه نگارش متون را در خطوط مستقیم از سمت چپ بالا تا سمت راست پایین تعیین کرد. هنوز اما قرن نوزدهم پایان نپذیرفته بود که هنرمندان علیه این شیوه نگارش شورش کردند.

گیوم آپولینر، در کنار حمایت‌های کریستیان مورگن اشترن و استفان مالارمه، ایده‌هایی انقلابی در زمینه تصویری کردن اشعار نوشتاری ایجاد کرد. این تلاش برای ترکیب متن و تصویر به صورت چیدمان‌های چالش‌برانگیز تایپوگرافیک، الهام‌بخش فرم‌های دیگری در هنر تایپوگرافی از جمله فوتوریسم، دادائیسم و حتی ساختارگرایی شد.»

تایپوگرافی مجازی، نویسنده:   ماتیاس هیلنر، مترجم:   جمشید آراسته،  ناشر:   انتشارات کتاب آبان، ، سال انتشار: 1395 ،تعداد صفحات:  176، قیمت:  ۲۵۰,۰۰۰ ریال

منبع: مهر

اطلاعات تکميلي

خواندن 2109 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار