یکشنبه, 26 دی 1395 ساعت 10:44

برگزاری نشست «نسخه های خطی فارسی موزۀ ماتناداران ارمنستان و معرفی نسخه ای نفیس از شاهنامه»

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نشست «نسخه های خطی فارسی موزۀ ماتناداران ارمنستان و معرفی نسخه ای نفیس از شاهنامه (شاهنامۀ مصور عصر قاجاریه - مجموعۀ نسخ خطی عربی ماتناداران، به شمارۀ ۵۳۵ ) روز دوشنبه 27 دی برگزار خواهد شد.

در این نشست دکتر ایوت تجریان از بخش نسخه های خطی کتابخانۀ ماتناداران ارمنستان سخنرانی خواهد کرد.  

این نشست نود و پنجمین نشست از سلسله نشست های مرکز پژوهشی میراث مکتوب است و روز دوشنبه 27 دی ماه سال جاری از ساعت 16:00 تا 17:30 در مرکز پژوهشی میراث مکتوب، واقع در خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و دانشگاه، ساختمان فروردین، شمارۀ 1182، طبقۀ دوم، واحد 9 برگزار می شود.

دربارۀ مؤسسۀ نسخ خطی ماتناداران و شاهنامۀ مصور عصر قاجاریه

مؤسسه نسخ خطی ماتناداران ایروان حاوی مجموعه ای از 17000 نسخه خطی و 30000 سند دیگر است که شامل موضوعاتی چون تاریخ، هنر، فلسفه، علوم، طب، زبان شناسی، ستاره شناسی، موسیقی ادبیات و غیره می شود. علاوه بر مجموعه های کتب و اسناد به زبان ارمنی، ماتناداران حاوی مجموعه ها یی به زبان های لاتین،  عربی، فارسی، یونانی، هندی و زبانهای دیگر می باشد. در ماتناداران حدود 400 نسخه خطی و نگارگری از استادان هنرمند ایران شامل فرامین، اسناد تجاری، نسخ مصوّر وجود دارد.

در میان گنجینه های مجموعه نسخ خطوط عربی ماتناداران شاهنامه ای موجود می باشد که در عصر قاجاریه کتابت شده، با مقدمۀ منثور بایسنقری  و  در کتابخانه به شمارۀ ۵۳۵ به ثبت رسیده است. طبق اطلاعاتی که در خاتمه آمده است این نسخه در سال ۱۲۴۵ هجری / ۱۸۳۰ میلادی به دستور محمد کریم خان بیدشهری تهیه و محمد حسین ابن علی محمد اغاولی آن را به سمت تحریر در آورده است. شاهنامۀ مذکور شامل ۳۹۰ صفحه با ۵۶ نگاره می باشد. نقاشان عصر قاجار از ادامۀ سنتهای نگارگری ایرانی خودداری کردند و نخستین نکته ای که در این شاهنامه جلب توجه می کند درباری بودن آن است. در این شاهنامه نگارۀ شمارۀ 48 آ جای بسزائی دارد و در سخنرانی به تحلیل آن پرداخته خواهد شد. هدف از این تحقیق معرفی نسخۀ مصور شاهنامۀ ۵۳۵ و خصوصیات نگارگری منحصربه فرد این اثر هنری موجود در ماتناداران می باشد. ویژگیهای ساختاری و هنری شاهنامۀ مصوّر ماتناداران به شمارۀ ۵۳۵  با اینکه اصالت و متانت نگاره های کهن را ندارد ولی همانند هـر اثر هنـری دیگـر، زادۀ شـرایط زمـان خـود اسـت و دسـتاوردهای مثبــت و منفی آن در کنار هــم سنجیده می شـوند.

منبع:میراث مکتوب

اطلاعات تکميلي

خواندن 2006 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار