دوشنبه, 20 دی 1395 ساعت 11:49

حداد عادل: بنیاد سعدی جایگزین دیگر موسسات آموزش زبان فارسی نمی شود

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
رییس بنیاد سعدی با اشاره به اهمیت آموزش زبان فارسی گفت: بنیاد سعدی تاسیس نشده تا جای دیگر موسسات فعال در آموزش زبان فارسی را بگیرد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، غلامعلی حدادعادل روز دوشنبه در سومین گردهم آیی موسسات فعال در آموزش زبان فارسی، با تسلیت ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: ایشان یکی از ستون های انقلاب اسلامی بودند.
وی در ادامه، خصوصیات این دوره از گردهم آیی را برشمرد و گفت: این دوره با موسسات بیشتر داخلی و خارجی، تغییر زمان برگزاری برای تسهیل حضور اساتید خارجی و به میزبانی بنیاد ایرانشناسی برگزار می شود.
حداد عادل در ادامه با ضروری دانستن همراهی زبان فارسی و ایرانشناسی اظهار داشت: ایرانشناسی از زبان فارسی جدا نبوده و بدون آن ممکن نیست؛ بر این اساس پیوند و همکاری بنیاد ایرانشناسی و بنیاد سعدی طبیعی است.
رییس بنیاد سعدی با اشاره به تاسیس این بنیاد تاکید کرد: از سال 85 پیگیر تاسیس چنین بنیادی برای آموزش زبان فارسی بودم؛ زیرا می دیدم به رغم تلاش مسئولان حق آموزش زبان فارسی در جهان ادا نمی شود.

** بنیاد سعدی با ریاست رییس جمهوری در هیات عالیه
حداد عادل با بیان اینکه بر اساس اساسنامه بنیاد رییس جمهوری رییس هیات عالیه است گفت: معاون اول رییس جمهوری رییس هیات امنا و چهار وزیر آموزش و‌ پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، امور خارجه و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عضو این هیات هستند.
رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: آموزش زبان رشته ای تخصصی و بالنده و علمی است که حدود نیم قرن از تشکیل آن می گذرد و در ایران هم از سه دهه قبل در دانشگاه ها پایه گذاری شد.

** برای آموزش زبان باید از روش های علمی کمک گرفت
وی در این گردهم آیی در بنیاد ایرانشناسی با اشاره به اینکه آموزش زبان دوم اقتضائاتی دارد افزود: نظریه های مختلف و روش های گوناگونی در این حوزه عرضه شده که نمی توانیم از آن غافل باشیم و باید از روش های برگرفته از نظریات دقیق علمی استفاده کنیم و کتاب ها را بر این اساس بنویسیم.
رییس بنیاد سعدی در ادامه به ‌معرفی‌ فعالیت های این بنیاد پرداخت و گفت: در بنیاد دو بخش عمده یعنی آموزش و پژوهش و بخش بین الملل داریم که بخش اول در چهار حوزه مهارتی زبان فعالیت های مختلفی را در این چهار سال انجام داده است.
رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی همچنین به برگزاری دوره های آموزش زبان فارسی و دانش افزایی اشاره کرد و‌ گفت: بنیاد سعدی در تابستان گذشته هشتاد و سومین دوره را با حضور 200 زبان آموز در تهران برگزار کرد.

** سبدی پر از مربی های آموزش دیده
وی همچنین با اشاره به دوره های آموزش تربیت مربی در بنیاد سعدی گفت: برای دانش آموخته های آموزش زبان فارسی، زبان های خارجی، ادبیات فارسی و زبانشناسی دوره های تربیت مربی را برگزار کرده ایم و این افراد آماده همکاری با دیگر موسسات آموزش زبان فارسی هستند.
حداد عادل ایجاد برنامه نرم‌افزاری برای آموزش فعال از طریق فضای مجازی را از دیگر اقدامات بنیاد سعدی برشمرد و یادآور شد: از مدت ها قبل در حال رایزنی برای ایجاد این نرم‌افزار با شرکت های فناوری هستیم که به زودی به نتیجه می رسد.
رییس بنیاد سعدی در مورد فعالیت های بخش بین الملل این بنیاد گفت: طبق اساسنامه بنیاد، رایزنان فرهنگی ایران در سفارتخانه ها نماینده بنیاد سعدی هم هستند و با بخش بین الملل ما ارتباط دارند.
وی توضیح داد: بنیاد سعدی تاسیس نشده تا جای دیگر موسسات را بگیرد؛ بلکه برای کمک به این موسسات در زمینه کتب آموزشی، تریبت مربی و نرم‌افزارهای مرتبط به وجود آمد.
این گردهم آیی یک روزه با حضور آیت الله سیدمحمد خامنه ای، رییس بنیاد ایرانشناسی، معاونان بنیاد سعدی، 40 موسسه داخلی و خارجی فعال در زمینه آموزش زبان فارسی در حال برگزاری است.
گردهم‌آیی یاد شده غیر از سخنرانی روسای بنیاد سعدی و ایرانشناسی با سه نشست تخصصی درمورد راهکارهای جذب مخاطبان خارجی، تولید محتوا و استانداردسازی آزمون زبان فارسی و برنامه ریزی حضوری و برخط پی گرفته می شود.
همچنین از دو کتاب جدید بنیاد سعدی به نام لذت خواندن و استاندارد مرجع آموزش زبان فارسی و چندین عنوان از کتاب های تازه بنیاد ایرانشناسی مانند کتابشناسی میترائیسم، اصطلاح نامه صنایع دستی و مجموعه عکس های چهارمین جشنواره عکس ایرانشناسی رونمایی شد.
فراهنگ*9157**1027** خبرنگار: منصوره شوشتری** انتشار دهنده: دهقانی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1567 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار