یکشنبه, 07 آذر 1395 ساعت 09:04

ایران: هشدار در مورد خرید و مصرف گوشت پرندگان مهاجر وحشی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
«هشدار در مورد خرید و مصرف گوشت پرندگان مهاجر وحشی»، «ترافیک در ایستگاه اول اصول گرایان»، «سهامداران خرد بازنده های اصلی توقف نمادهای بانکی»، «تکذیب خبر لغو رأی اعدام بابک زنجانی»و «روایت معاون وزارت ارشاد از اتاق فکر پنهان بولتن‌سازان» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه ایران در شماره یکشنبه هفتم آذر است.
** هشدار در مورد خرید و مصرف گوشت پرندگان مهاجر وحشی
در پی مشاهده «بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان» در ایران، سازمان دامپزشکی با صدور اطلاعیه‌ای از مردم خواست از خرید و مصرف پرندگان مهاجر وحشی و طیور روستایی به‌عنوان مهم‌ترین عامل ابتلا به این بیماری خطرناک جداً خودداری کنند.
حمدعلی الله قلی، کارشناس محیط زیست و عضو هیأت مدیره کانون محیطبانان در گفت ‌و‌ گو با «ایران »گفت: امسال سرمای ناگهانی هوا در عرض‌های جغرافیایی بالاتر زمین موجب شد تا حداقل و حداکثر دما در سیبری و مناطق تایگا به 18 تا 38 درجه زیر صفر برسد که این امر موجب ورود صدها هزار پرنده مهاجر به ایران شد و نه فقط استان‌های شمالی بلکه تالاب‌های جنوبی کشورمان نیز مملو از پرنده‌های مهاجر شدند. این کارشناس افزود: در یک هفته اخیر که سرما شدید بود صیادان و شکارچیان حتی به قوهای مهاجر هم رحم نکردند و در چند مورد اقدام به کشتار قوها در سرخرود کردند که برخی از شکارچیان توسط محیط زیست شناسایی و بازداشت شدند. در همین حال تماس خبرنگار ایران برای دریافت پاسخ از داریوش جهان پیما، مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌ها در سازمان دامپزشکی بی‌نتیجه ماند. او تنها گفت: «مدیران برای انجام مصاحبه ممنوعیت دارند و هرگونه مصاحبه‌ای باید با ریاست خود سازمان دامپزشکی صورت گیرد.»

اما الله قلی به «ایران» می‌گوید: ویروس این بیماری به گونه ای است که کمتر باعث بروز بیماری در پرنده‌های وحشی می‌شود ولی ممکن است آنها ناقل باشند و اگر ناقل باشند پرنده‌های اهلی بسرعت مبتلا شده و از بین می‌روند و چون این بیماری قابل انتقال به انسان نیز هست باید از قتل عام و فروش پرنده‌های مهاجر توسط محیط زیست و دامپزشکی جلوگیری شود.

** ترافیک در ایستگاه اول اصول‌گرایان
روزنامه «ایران» از تازه‌ترین گمانه‌ها و آرایش انتخاباتی در اردوگاه رقبای دولت یازدهم گزارش می دهد: گردونه اسامی نامزدهای بالقوه اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری سال 96، همچنان می‌چرخد. از نخستین روز هفته گذشته، هم تحرکات انتخاباتی این اردوگاه افزایش یافته و هم فهرست کاندیداهای احتمالی، بلندتر شده است، به گونه‌ای که هر روز یک تشکل یا طیف اصولگرا، اسامی شماری از چهره‌های مورد حمایت خود را در رسانه‌ها مطرح ساخته‌اند. چنان که سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوم محمود احمدی‌نژاد و عضو «جبهه یکتا» خبر داد رستم قاسمی و حمید رضا حاجی بابایی، نامزدهای پیشنهادی این تشکل هستند. محمدرضا باهنر دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری بر نقل قول منتسب به محمد باقر قالیباف صحه گذاشت و تأیید کرد شهردار تهران شرط کرده است در صورتی مجدداً وارد کارزار رقابت‌ها می‌شود که جناح اصولگرا بر سر حمایت از او اتفاق نظر داشته باشند. این در حالی بود که برخی سایت‌ها از احتمال کاندیداتوری سعید جلیلی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سال 92 خبر دادند و با توجه به سفرهای پرتعداد و سخنرانی‌های انتقادی او علیه دولت، چنین نتیجه گرفتند که وی خود را برای انتخابات سال آینده آماده می‌کند. به گفته اصولگرایان، حسن روحانی نامزد تحت حمایت اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان، اصلی‌ترین رقیب نامزد یا نامزدهای احتمالی این جریان خواهد بود، البته هستند اصولگرایانی از جمله غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز که معتقد است این جریان برای پیروزی باید روی چهره‌ای تمرکز کند که در جریان اصولگرایی ریشه داشته باشد، اما چهره شاخص این جریان نباشد.

** سهامداران خُرد بازنده‌های اصلی توقف نمادهای بانکی
بسته ماندن و توقف طولانی نمادهای بانکی در بازار بورس و اوراق بهادار تهران اکنون یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های نهاد ناظر بازار و سهامداران است. نمادهای بانکی که از اواخر تیرماه امسال برای رفتن به مجامع عمومی بسته شده بود و طبق روال باید ظرف چند روز دوباره باز و برای سهامداران آنها قابل خرید و فروش می‌شد، تا امروز همچنان متوقف مانده و باعث سرگردانی سهامداران شده است. سرگردانی که به احتمال زیاد در نهایت با زیان بخشی از سهامداران و تأثیر بر شاخص کل خاتمه پیدا می‌کند.
تأثیر بازگشایی نمادهای بانکی بر بازار/ دراین خصوص محمد جمالی کارشناس بازار سرمایه در گفت ‌و ‌گو با روزنامه «ایران» با اشاره به اینکه به یک باره اعلام سود برخی بانک‌ها به زیان تبدیل شده است، گفت: به اعتقاد من مقصر اصلی دراین ماجرا بانک مرکزی است، چرا که نظارتی را که باید در طول سالیان گذشته انجام می‌شد به یک باره اجرایی کرده و باعث سردرگمی بازار و سهامداران شده است. وی با اشاره به اینکه در مجموع اقدام بانک مرکزی برای شفاف‌سازی و واقعی‌سازی صورت‌های مالی بانک‌ها در آینده به نفع کشور خواهد بود، افزود: اما برای جلوگیری از شوکی که این اقدام به بازار وارد کرده و خواهد کرد این نهاد باید با ترتیبات دیگری این کار را انجام می‌داد.

** تکذیب خبر لغو رأی اعدام بابک زنجانی
روز گذشته از سوی برخی رسانه‌ها اعلام شد که دیوان عالی کشور حکم اعدام بابک زنجانی میلیاردر نفتی را لغو کرده و نامبرده از اعدام نجات یافته است. اما معاون دیوان عالی کشور و وکیل شرکت نفت در گفت‌وگو با «ایران» این خبر را تأیید نکردند و از سوی دیگر وکیل مدافع متهم معتقد است در چند روز آینده حکم موکلش صادر خواهد شد.
غلامرضا انصاری، معاون نظارت و بازرسی دیوان عالی کشور درخصوص خبر لغو حکم اعدام بابک زنجانی به «ایران» گفت: از قضات رسیدگی کننده این پرونده سؤال کردم و اعلام کردند پرونده به صدور حکم نرسیده است. وی افزود: باید موضوع را بررسی کنم و بعد دقیقاً بگویم که حکم این پرونده صادر شده یا خیر و قضات رسیدگی کننده چه تصمیمی در این خصوص گرفته‌اند.
غلامرضا صادقی قهاری، یکی از وکلای شرکت نفت هم در گفت‌وگو با «ایران» در پاسخ به این سؤال که آیا دیوان عالی کشور تصمیم خود را درخصوص پرونده بابک زنجانی گرفته یا نه، اظهار کرد: امروز [شنبه] وقتی حکم لغو اعدام متهمان را در برخی از رسانه مشاهده کردم، برای پیگیری به دیوان عالی رفتم، اما متوجه شدم هیچ تصمیم و حکمی درخصوص این پرونده صادر و امضا نشده است و نمی‌دانم این مسأله چگونه رسانه‌ای شده است. البته ما منتظر هستیم تا دیوان نتایج رسیدگی خود را درخصوص این پرونده مهم اعلام کند.

** روایت معاون وزارت ارشاد از اتاق فکر پنهان بولتن‌سازان
به گزارش روزنامه «ایران»؛ چند روز پیش بود که علی جنتی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، در مراسم رسمی تودیع خود، از اتاق فکرهای پنهانی گفت که در حوزه‌های مختلف و در طول سال‌های وزارت او، علیه وزارت ارشاد تشکیل شده و هر روز بحرانی را برای این وزارتخانه به وجود آورده اند؛ حال به فاصله اندکی، سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صراحتاً از اتاق‌های فکر پنهان و اعمال فشار از سوی سلیقه‌های خاص در حوزه انتشار کتاب و مجوزها سخن گفت.

سیدعباس صالحی، درباره فشارهای اتاق‌های فکر پنهان و بولتن‌سازها به معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و حوزه نشر کتاب گفت: از ابتدای دولت یازدهم بحث رصد یا پایش یا تعقیب تحرکات فرهنگی دولت یازدهم وجود داشته است. این اتفاق در حوزه کتاب هم افتاده است و مجموعه‌های مختلفی این کار را انجام می‌دهند. اما به این مسأله می توان چند نوع نگاه کرد؛ بخشی از این اتفاق می‌تواند اتفاقی طبیعی باشد و حتی به کمک جریان فرهنگ مکتوب هم بیاید. او با اشاره به حجم زیاد تولیدات کتاب ادامه داد: به خاطر این حجم زیاد احیاناً ممکن است ما در نوع نگاه و بررسی‌ها جامعیت کافی را در برخی از نکته‌ها که از نظر قانونی ارشاد موظف به رعایت آن‌هاست، نداشته باشیم و برخی از خطاها محتمل باشد.
*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مریم همتی** انتشاردهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9117**9131

اطلاعات تکميلي

خواندن 1066 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار