پنج شنبه, 01 مهر 1395 ساعت 14:25

کاردار موقت کشورمان: قوم یاس ها در مجارستان به ریشه های ایرانی بودن خود تاکید دارند

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
کاردار موقت کشورمان در بوداپست گفت: قوم یاس ها در مجارستان بر ریشه های ایرانی بودن خود تاکید دارند.
به گزارش ایرنا، 'اسماعیل ابراهیم زاده' روز پنجشنبه در گفت و گوی اختصاصی باخبرنگار ایرنا در بلگراد در مورد ریشه های تاریخی قوم یاس ها در مجارستان گفت: مجارها خود را از اقوام آسیایی که زمانی در محدوده امپراطوری ایران زندگی می کرده و سپس به سمت قاره اروپا مهاجرت کرده اند به حساب می آورند.
'از میان اقوامی مختلفی که مجارستان را تشکیل داده اند نام یک قوم فارسی است و آن قوم یاس است.'
وی افزود: یاس ها در مجارستان از اقوام شناخته شده و ریشه دار محسوب شده و عقیده دارند که اصالتا ایرانی و از شهر یزد می باشند. افراد این قوم که در مجارستان بعنوان نماد تیز هوشی و انجام امور اقتصادی شناخته می شوند از اینکه اجدادشان ایرانی و از شهر یزد بوده اند؛ افتخار می کنند.
کاردار موقت سفارت کشورمان در بوداپست توضیح داد: یکی از خصوصیت اصلی و بارز قوم یاس ها تمایل آنها به آزادی و محترم شدن کرامت انسانی است که برخی معتقدند این خصیصه را از اجداد ایرانی خود به ارث برده اند.
'در کتب تاریخی مجارستان بیان شده که یاس ها برای اینکه آزادی و حریم شخصی قومشان را در قرون 17 و 18 میلادی در مجارستان حفظ کنند نلاش زیادی را مبذول داشتند.'
ابراهیم زاده ادامه داد: 'شاندور جولا' یکی از متفکران و جامعه شناسان مجاری بود که بر روی ریشه های قومی یاس ها تحقیقات گسترده ای را انجام داده و در سال 1374 اعلام کرد که قوم یاس ها از منطقه یزد ایران بوده و از این شهر به سمت اروپا حرکت و در مجارستان کنونی مقیم شده اند.
وی افزود: اکثر یاس ها در شهر یاسبرین که در هفتاد کیلومتری بوداپست قرار دارد زندگی می کنند.
'این قوم حدودا 600 تا 700 سال پیش از ایران به سمت مجارستان حرکت کرده و در این کشور سکنی گزیده است. ضمنا در کتاب های درسی دانش آموزان مجاری به ایرانی بودن ریشه های قومی یاس نیز اشارات فراوانی شده است.'
وی در ادامه اظهاراتش افزود: این قوم تا مدت مدیدی زبان اصلی خود را حفظ کرده و به آن تکلم می کردند ولی با گذشت زمان زبان آنها نیز به مجاری تغییر یافته است.
بنا به اظهارات کاردار موقت کشورمان در بوداپست پس از ابراز علاقه مقامات شهرهای یاسبرین مجارستان و یزد ایران قرارداد خواهر خواندگی بین شهرداران این دو شهر در سال 1375 به امضا رسیده و پس از آن شاهد افزایش رفت و آمدها میان مقامات این دو شهر بوده ایم.
مقامات دو شهر مزبور برای تعمیق روابط بین یاس ها و یزدی ها علاوه بر امضای قرارداد خواهرخواندگی نمادهای دو شهر را در شهرهای یکدیگر نصب کرده اند و در همین راستا در سال 1391 نماد شهر یاسبرین که شیپور است در شهر یزد نصب گردیده و متعقاب آن در شهریور سال 1393نماد شهر یزد یعنی بادگیری که توسط شهرداری یزد ساخته شده و به شهر یاسبرین اهداء شده بود در این شهر نصب شده است.
اروپام**436**
انتشار دهنده : مریم شفیعی

اطلاعات تکميلي

خواندن 669 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار