پنج شنبه, 01 مهر 1395 ساعت 09:05

واقعه تاریخی غدیر در قاب هنر هفتم

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
اگرچه تاکنون فیلم و سریالی با موضوع واقعه غدیر ساخته نشده ولی قائم مقام دبیرکل بنیاد بین المللی غدیر از تلاش های سازمان صدا و سیما در این زمینه سخن گفت.
به گزارش پنج شنبه خبرنگار معارف ایرنا دو هفته پیش عبدالعلی علی عسگری رئیس سازمان صدا و سیما در دیدار با دبیرکل بنیاد بین المللی غدیر از ضرورت تولید برنامه هایی با بهره گیری از ظرفیت های نهج البلاغه سخن گفت.
وی بر این نکته نیز تاکید کرد که صدا و سیما نه فقط در دهه امامت و ولایت بلکه در طول سال آمادگی دارد تا در قالب ساخت فیلم و سریال و برنامه های موضوعی، پیام غدیر و شخصیت امیرمومنان(ع) را به عنوان الگویی جهانی صادر کند.
محمدنبی حبیبی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن بیان فعالیت های انجام شده از سوی بنیاد بین المللی غدیر، درباره کارهای هنری صورت گرفته به ویژه فیلم و سریال با موضوع غدیر گفت: در زمینه فیلم تاکنون کاری نکرده ایم ولی در ملاقاتی که اخیرا با عبدالعلی علی عسگری رئیس سازمان صدا و سیما داشتیم، وعده دادند که فیلمی درباره غدیر ساخته شود.
هرچند به گفته حبیبی هنوز درباره جزییات و زمان ساخت چنین فیلمی صحبتی نشده ولی این برنامه صدا و سیما را باید اقدامی مبارک در ترویج فرهنگ غدیر و امامت دانست.
در 38 سال گذشته فیلم های ماندگاری از سوی هنرمندان با موضوع تاریخ اسلام و شخصیت های دینی ساخته شده که بازتاب آن همچنان در مناسبت های مختلف دیده می شود. از جمله این فیلم ها می توان به مجموعه امام علی(ع)، یوسف پیامبر(ع)، مختارنامه و ولایت عشق اشاره کرد که پخش مجدد آن از سوی مردم با استقبال روبرو می شود.
بسیاری از کارشناسان دینی معتقدند واقعه غدیر فقط یک حادثه تاریخی نیست بلکه یک جریان فکری است که معنویت و اخلاق را با سیاست و مدیریت همراه می کند و رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود مهمترین پیام ماجرای غدیر را تعیین امامت به عنوان ضابطه و قاعده حکومت در اسلام بیان کردند.
حضرت آیت الله خامنه ای علت نامگذاری عید غدیر را به عنوان عید بزرگ الهی در رویداد بسیار مهم این روز یعنی تعیین ضابطه و قاعده حکومت در اسلام دانسته و افزودند: این ضابطه، همان امامت و ولایت در جامعه اسلامی است که به دستور خداوند و به وسیله پیامبر اسلام(ص) اعلام شد.
واقعه غدیر را از زوایای مختلف می توان مورد بررسی و مطالعه قرار داد اما آنچه باعث ماندگاری بیشتر این عید بزرگ الهی در دل های مسلمانان و حتی مردم جهان می شود، به تصویر کشیدن مفاهیم و معارف علوی است که فیلم و سینما در این زمینه سهمی بزرگ و فراگیر دارند.
اینک باید منتظر ماند تا صدا و سیما برنامه های خود را که با همکاری هنرمندان و پژوهشگران مذهبی شکل می گیرد، اعلام کند.
برخی از کارشناسان حضور پررنگ تر علماء و کارشناسان مذهبی را در تولید فیلم هایی با مضامین دینی به ویژه در حوزه غدیر مهم ارزیابی می کنند.
حجت الاسلام سیدحسن مبارز شاعر و پژوهشگر دینی، حضور مشاوران مذهبی در فیلم ها را یکی از دلایل مهم موفقیت فیلمسازان در جذب مخاطب دانست و گفت: روحانیون و حوزه های علمیه در تولید فیلم های دینی سهم دارند و مشاوره می دهند و به همین دلیل سریال های موفقی همچون «مختارنامه»، «امام علی(ع)» و «ولایت عشق» با استقبال مردم روبرو بوده است.
وی از اهمیت به کارگیری هنرهای مختلف برای ترویج و نشر آموزه های دینی در جامعه سخن گفت و افزود: البته کارشناسان مذهبی در فیلم ها و برنامه های مختلف به ارائه مشاوره می پردازند تا معارف دینی به بهترین شکل معرفی شود.
این شاعر افغان که در هفته جاری در پنجمین جشنواره شعر غدیر مورد تجلیل قرار گرفت، رسالت و وظیفه روحانیون و علمای حوزه را تبلیغ دین و هدایتگری جامعه دانست ولی تاکید کرد: علمای حوزه می توانند با استفاده از توانایی های خود با کارگردانان و فیلمسازان همکاری کنند.
وی از دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به عنوان یکی از نهادهای فعال در این زمینه یاد کرد و گفت: برخی روحانیون و طلبه های حوزه که اهل قلم و هنر و شعر هستند، فعالیت های خوبی را در زمینه های مختلف دارند و این هنرمندان حوزه می توانند بگونه ای آموزش ببینند که به عنوان طلبه فیلمساز و طلبه تهیه کننده در جامعه مطرح شوند.
غیر از هنر هفتم سایر هنرها نیز در ترویج و معرفی غدیر نقش بسزایی دارند و دبیرکل بنیاد بین المللی غدیر معتقد است به کارگیری تمام ظرفیت های هنری و علمی برای به تصویر کشیدن زوایای مختلف واقعه غدیر ضروری است ولی آنچه در فعالیت های 17 ساله این بنیاد از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده، موضوع عدم ایجاد تفرقه میان فرقه های اسلامی است.
حبیبی با تشریح برنامه های بین المللی برای معرفی واقعه غدیر گفت: تاکنون هیچ اعتراضی از سوی فرقه های اسلامی از بنیاد بین المللی غدیر دیده نشده است و این مساله نشانگر حساسیت موضوع وحدت و انسجام امت اسلامی است.
یکی از دلایلی که قائم مقام دبیرکل بنیاد بین المللی غدیر برای ترویج آموزه های علوی به ویژه غدیر در سطح بین الملل مطرح می کند، الگو بودن سیره امیرمومنان(ع) برای جهانیان است.
حبیی گفت: ما حضرت امیر(ع) را فقط متعلق به مسلمانان نمی دانیم بلکه معتقدیم الگویی برای تمام بشریت است و لذا مخاطبان ما فقط مسلمانان نیست و با پیروان سایر ادیان نیز ارتباطاتی داریم.
وی از استقبال کشورهای مختلف همچون مردم آلمان و انگلیس از برنامه های این بنیاد برای بزرگداشت عید غدیر سخن گفت و اظهار داشت: با توجه به محدودیت بودجه و امکانات بنیاد بین المللی غدیر هماهنگی هایی با برخی نهادها همچون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مجمع جهانی اهل بیت(ع) صورت گرفته تا بیشترین استفاده از ظرفیت نهادها در خارج از کشور صورت گیرد.
مهمترین سیاست بنیاد بین المللی غدیر در راستای ترویج آموزه های علوی را می توان در شکوفا کردن استعدادهای غدیری در زمینه های مختلف دانست و حبیبی در این زمینه گفت که شناسایی ظرفیت ها برای غدیر و استفاده از ظرفیت های مختلف برای فرهنگ شدن تفکر غدیری بیش از گذشته مورد توجه این بنیاد است.
دبیر کل حزب موتلفه اسلامی از سایر فعالیت های بنیاد غدیر همچون انتشار نشریات و کتاب هایی در سطح بین الملل نیز سخن گفت ولی ساخت فیلم را از نظر مالی در توان بنیاد بین المللی غدیر ندانست و به همین دلیل به استفاده از ظرفیت سایر نهادها همچون صدا و سیما در این زمینه اشاره کرد.
به گفته حبیبی بنیاد بین المللی غدیر هیچ وابستگی به شخص خاص یا تشکیلات خاص ندارد و اساسنامه این بنیاد نشان می دهد که دبیرکل آن را یک هیات امنای مردمی انتخاب می کند و اگرچه کمک هایی را از دولت دریافت می کند ولی این کمک ها جزو ردیف های رسمی بودجه دولت نیست.
وی اظهار داشت: از ابتدا نیز مایل نبودیم که برای دریافت کمک از دولت یک ردیف رسمی داشته باشیم. چون با تغییر سلیقه دولت ها آسیب می دیدیم ولی نهادهای دولتی به ما کمک می کنند و از ردیف های کلی که برای کارهای فرهنگی و مذهبی در اختیار دولت قرار می گیرد، کمک هایی را دریافت می کنیم اما به هرحال به عنوان بنیاد غدیر ردیف بودجه سالانه نداریم.
حبیبی با بیان این که مبلغ ناچیزی از سوی دولت به بنیاد بین المللی غدیر پرداخت می شود، آمادگی این بنیاد را برای ارائه هرگونه توضیحی درباره عملکرد بنیاد و خروجی فعالیت های آن اعلام کرد.
وی افزود: یکی از معانی مردمی بودن بنیاد غدیر این است که ما را به یک ردیف خاص دولتی محدود نمی کند که در آن صورت با تغییر سلیقه دولت ها در خطر قرار می گیرد ولی دولت جمهوری اسلامی نیز موظف است در کارهای فرهنگی و دینی به مراکز فرهنگی کمک کند.
فراهنگ**1003**1823** خبرنگار: محمدرضا جعفرملک** انتشار دهنده: طاهره نبی اللهی

اطلاعات تکميلي

خواندن 820 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار