چهارشنبه, 31 شهریور 1395 ساعت 15:50

حماسه سازان خراسان رضوی نگینی درخشان در هشت سال دفاع مقدس

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
خیابانها و کوچه های سراسر استان خراسان رضوی مزین به نام شهدایی است که طی هشت سال دفاع مقدس به خاطر دفاع از مرز و بوم و استقلال کشور داوطلبانه به جبهه نبرد حق علیه باطل شتافتند و با ایثارگری و فداکاری های خود حماسه آفریدند.
31 شهریور ماه 1359 یادآور جنگی است که از سوی عراق آغاز شد و دو برابر مدت جنگ میان دو کره و جنگ جهانی اول طول کشید و پس از هشت سال با پذیرش قطعنامه 598 از سوی ایران در 27 تیر ماه 1367 پایان یافت.
مرزهای غرب و جنوب کشور در این مدت محل شهادت خالص ترین و پاکترین افراد این مرز و بوم بود که ایمان آنان خاک این مناطق را مقدس کرد.
مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی در این باره می گوید: حضور بیش از 300 هزار رزمنده دفاع مقدس، تقدیم 17 هزار شهید، 35 هزار جانباز و چهار هزار آزاده و اعزام 13 یگان از قبیل لشکر 77 پیاده، لشکر 21 امام رضا (ع)، لشکر ویژه شهدا، لشکر پنج نصر، گروه توپخانه 61 محرم، تیپ 88 انصارالرضا(ع)، گروه مهندسی 45 جواد الائمه (ع)، قرارگاههای رمضان و نجف، تیپ 313 حر، لشکر روح الله و جهاد سازندگی از خراسان به جبهه های جنگ تحمیلی نوعی ادای تکلیف در یاری جبهه حق بود.
سردار سرتیپ دوم پاسدار اکبر نجاتی با بیان اینکه در جنگ تحمیلی، 482 نفر از نیروهای رزمنده خراسان با عناوینی از قبیل جانشین فرمانده گردان و بالاتر و 40 نفر در رده فرمانده تیپ و بالاتر به شهادت رسیدند، افزود: کمتر استانی در کشور پیدا می شود که به اندازه خراسان یگان نظامی به جبهه اعزام کرده باشد.
وی اظهار کرد: استان خراسان در تمام نقاط جنوب و غرب کشور یگان داشت، بطوریکه در عملیات های بیت المقدس، رمضان، والفجر سه، والفجر هشت، بدر و فتح مهران نیز حضور موثر و قوی پیدا کرد.
مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی ادامه داد: در عملیات فتح المبین بیش از 30گردان از خراسان شرکت کردند، به ویژه در عملیات ثامن الائمه (ع) که بعد از فرار بنی صدر اولین عملیات بزرگ موفقیت آمیزی بود که باعث شکسته شدن حصر آبادان گردید و به دنبال آن دور پیروزیها آغاز شد.

* عملیات بیت المقدس
یکی از عملیاتهای مهم و طولانی هشت سال جنگ تحمیلی عملیات بیت المقدس است که از ده اردیبهشت 1361 آغاز و طی چهار مرحله تا سوم خرداد ماه همان سال به مدت 26 روز ادامه یافت و منجر به آزاد سازی خرمشهر و نزدیک به شش هزار کیلومتر از سرزمین ایران شد.
سردار نجاتی گفت: مساحت مناطقی که در این عملیات آزاد شد ده برابر منطقه عملیات طریق القدس، 40 برابر منطقه عملیاتی ثامن الائمه (ع) و دو برابر عملیات فتح المبین بود.
وی افزود: در دوران دفاع مقدس هدایت و رهبری امام خمینی (ره) و اخلاصی که در نفس مسیحایی امام راحل بود موجب شد همه تلاش می کردند که حرف ایشان بر زمین نماند.
وی اظهار کرد: این عملیات نشان دهنده توان نیروهای ایرانی برای گشودن جبهه جدید در زمانی کوتاه بود و در عملیات بیت المقدس، 60 گردان از خراسان حضور داشت که 200 نفر از رزمندگان خراسانی در آن به شهادت رسیدند.
مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی با اشاره به ساخت موزه دفاع مقدس در این استان گفت: حضور رزمندگان دفاع مقدس در هشت سال نبرد حق علیه باطل به فرموده رهبر معظم انقلاب، گنج گرانبهایی است که صاحب آن همه افراد شرکت کننده در جبهه و پشت جبهه هستند و با توجه به فعالیتهای دشمن در تهاجم فرهنگی و جنگ نرم و ورود سالیانه 25 میلیون زائر به مشهد، موزه دفاع مقدس می تواند هدایت آفرین باشد.
وی افزود: حضور 130 هزار بازدید کننده در مدت ده روز از نمایشگاه دفاع مقدس طی سال گذشته، نشان از علاقه مردم به شهدا و جانبازان دارد.
وی اظهار کرد: رزمندگان در دوران دفاع مقدس که استقلال، امنیت و آزادی امروز کشور حاصل آن دلاوریهاست، با دست خالی حضور یافتند و با کمترین خسارت بیشترین منفعت را به دست آوردند.
سردار نجاتی گفت: امروز هم اگر گوش به فرمان رهبر معظم انقلاب باشیم، هیچ کس نمی تواند هماورد ملت ایران باشد.
وی افزود: با الگوی دفاع مقدس می توان در همه عرصه های فرهنگی، اقتصادی، نظامی پیروز شد لذا باید از دوران کودکی و دبستان شروع کرد و داستانهای مادران فداکار در کنار دهقان فداکار تدریس شود، همه افرادی که مسئولیت دارند از آموزش و پرورش تا تدوین کنندگان کتاب باید کار کنند تا این فرهنگ ترویج شود.

* حضور رزمندگان خراسان در یکصد عملیات دفاع مقدس
فرمانده سابق ارتش در قرارگاه عملیاتی شمال شرق کشور نیز در ارتباط با حضور خراسان در جنگ تحمیلی گفت: تهاجم سراسری دولت عراق به ایران زمانی شروع شد که به علت اقدامات گسترده دولت موقت در کاهش مدت زمان سربازی از دو سال به یکسال، ملغی کردن قراردادهای خرید تسلیحات به رغم پرداخت پول آن در قبل از انقلاب و انتقال بی رویه کارکنان، اوضاع نیروهای مسلح را به هم ریخته بود.
امیر سرتیپ دوم بازنشسته محمد کاظم تارخ افزود: با این اوضاع و با وجود غائله هایی که در برخی مناطق کشور جریان داشت تهاجم سراسری عراق آغاز شد و ایران در 1610 کیلومتر مرز با دشمن بعثی و ضد انقلاب درگیر شد و یگانهای مختلف از خراسان در سوسنگرد، هویزه، جاده دهلران، گیلانغرب، سومار، سرپل ذهاب و دیگر یگانها مستقر شدند.
وی اظهار کرد: رزمندگان خراسان در بیش از 98 عملیات کوچک یک تا سه روزه و عملیات های بزرگ چهار تا 70 روزه از قبیل والفجر هشت، کربلای پنج و ثامن الائمه (ع) حضور داشتند که با عملیاتهای مستقل پدافند هوایی، توپخانه و مهندسی که در پشتیبانی یگانها بوده به بیش از یکصد عملیات می رسد.

* شکسته شدن حصر آبادان
امام خمینی (ره) در 14 آبان 59 خطاب به نیروهای مسلح اعلام کرد حصر آبادان باید شکسته شود و رزمندگان و نیروهای مسلح نیز عزم خود را برای اجرای فرمان امام راحل بکار گرفته و با طراحی عملیات دقیق این شهر را از دشمن بعثی باز پس گرفتند.
امیر تارخ شکسته شدن حصر آبادان را حاصل نقش موثر لشکر 77 خراسان در عملیات بزرگ و غرور آفرین ثامن الائمه (ع) دانست و افزود: به دنبال این عملیات که بر مبنای طرح و اجرای دقیق آموزشهای دقیق نظامی بود، 150 کیلومتر مربع از اراضی اشغال شده کشور از دست متجاوزان آزاد شد و با توجه به نقش شجاعانه لشکر 77، با تصویب شورای عالی دفاع در 11 مهر 1360 این لشکر به پیروز ثامن الائمه (ع) تغییر نام داد.
فرمانده سابق ارتش در قرارگاه عملیاتی شمال شرق کشور، حضور تیپ یک لشکر 77 در عملیات طریق القدس که دو ماه بعد از عملیات ثامن الائمه (ع) انجام و منجر به آزاد سازی 650 کیلومتر مربع از خاک میهن اسلامی شد را یکی دیگر از عملیاتهای مهمی برشمرد که رزمندگان خراسان نقش موثری در آن ایفا کردند.
امیر تارخ، پنج هزار و 425 شهید ارتش خراسان رضوی همراه با دو هزار و 600 آزاده و 16 هزار جانباز را نشان دهنده فداکاریهای و دلاورمردی های ارتشیان این بخش از کشور برشمرد و اظهار کرد: رزمندگان و ایثارگرانی که امروز در مراکز توانبخشی هستند از روز اول چنین نبودند بلکه داوطلبانه و با اعتقاد به اینکه شاید زنده برنگردند همه زندگی خود را رها کردند و امروز وظیفه همه ما پاسداشت و تکریم شهدا، خانواده آنها و ایثارگران و ارج نهادن به آثار زنده دفاع مقدس است.
وی، پرورش افرادی همانند شهدای دفاع مقدس را مهم دانست و گفت: دفاع مقدس را باید در اذهان مردم دنیا
زنده نگاه داشته و آن را به عنوان تابلو افتخار این ملت به جهان نشان دهیم.
مسئول دبیرخانه دائمی کنگره شهدای دانشجوی خراسان رضوی نیز در مورد حضور دانشجویان در دفاع مقدس گفت: شهادت 345 دانشجوی خراسان رضوی نشان از حضور این قشر و رها نمودن سنگر علم به منظور دفاع از میهن اسلامی است.
مسعود حجتی نژاد افزود: با همکاری بنیاد شهید، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکنون 50 هزار برگ سند از دانشجویان شهید دوران دفاع مقدس جمع آوری شده که شامل وصیت نامه، مدارک، تصاویر و خاطرات خانواده این شهیدان می باشد.
وی اظهار کرد: کمترین سن شهدای دانشجو 18 سال و مربوط به تخریب چی تیپ ویژه شهدا، بسیجی شهید محمد شرکا از بجستان است که در شلمچه و عملیات کربلای پنج به شهادت رسید.
وی گفت: با پایان جنگ، مبادله اسیران بین دو کشور نیز از 26 مراد 1369 آغاز و تا 26 اسفند 1381 به مدت 12 سال ادامه یافت، شورای امنیت سازمان ملل نیز، 18 آذر 1370 عراق را به عنوان متجاوز معرفی و این کشور را موظف به پرداخت غرامت به ایران کرد.
7507/ 6053 خبرنگار: مصطفی نخعی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم

اطلاعات تکميلي

خواندن 631 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار