چهارشنبه, 16 ارديبهشت 1394 ساعت 19:00

یک ناشر: مواد تولید کتاب گران و پرهزینه است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
نماینده انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در نمایشگاه کتاب تهران گفت: ناشران سهمی در افزایش بهای کتاب ندارند ، مواد تولید کتاب وارداتی بوده و بسیار گران است .
هادی طالبی روز چهارشنبه در حاشیه بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت : بسیاری از ناشران برای جذب مردم به خرید کتاب ، تسهیلاتی مانند تخفیف های چند درصدی به مناسبت های مختلف در نظر گرفته و حتی کتاب قدیمی را نیز با همان قیمت قبلی عرضه می کنند.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از امروز تا 26 اردیبهشت ماه در مصلی تهران دایر است .

طالبی اظهار داشت: برای ترویج فرهنگ کتابخوانی و جذب مخاطب به سمت بازار نشر باید حمایت دولتی صورت گیرد به عبارت دیگر افزایش مبالغ بن کتاب از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عموم مردم بهترین راهکار در این جهت است.

وی با بیان اینکه بن خرید کتاب فقط به قشر خاصی از جمله دانش آموزان توزیع می شود، ادامه داد: بسیاری از مردم که دانشجو نیستند وقتی به کتاب فروشی مراجعه می کنند به دلیل قیمت بالا از خواندن آن صرفنظر می کنند اگر بن کتاب در دسترس همگان قرار گیرد ناشران نیز دغدغه رکود اقتصادی را نخواهند داشت و سعی می کنند محصولات پرمحتواتر و براساس علایق مخاطبان تولید کنند.

طالبی ادامه داد: همچنین باید کتاب هایی با ظاهری آراسته و وزین در گروه های مختلف از جمله ادبیات کودک و نوجوان، دانش آموزی، دانشگاهی و سایر موارد به بازار نشر عرضه شود.

مسئول فروش انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه برای ترویج کتابخوانی ناشران اقدامات فرهنگی مختلفی را انجام داده اند که به نتیجه نرسیده است گفت: اطلاع رسانی در مورد تولید و معرفی کتاب، برگزاری نشست های مختلف به مخاطبان از سوی ناشران انجام شده اما این اقدامات برای ترویج فرهنگ مطالعه کارساز نبوده است مشکل در قیمت بالای کتاب ها است.

این ناشر افزود: جدا از هزینه بالای کاغذ هزینه های تولید کتاب بسیار بالا رفته که باید تسهیلات ویژه برای ناشران در این زمینه در نظر گرفته شود.

طالبی همچنین با بیان اینکه سیستم توزیع کتاب کشور به حالت انحصار درآمده ، اظهار داشت: باید برای ساماندهی سیستم توزیع و پخش کتاب بومی سازی شود و از حالت انحصار درآید.

وی با اشاره به اینکه نیازسنجی در حوزه نشر اهمیت زیادی دارد گفت: یکی از کارهای مهم آن است که انتشارات دولتی و خصوصی اقدام به نیازسنجی بر اساس طرح های پژوهشی کنند.

این ناشر ادامه داد: باید کتاب هایی با عناوین عدالت محور، بانکداری اسلامی، حقوق زن و خانواده ، مسوولیت های فردی و اجتماعی، فرزندخواندگی در اسلام، بررسی های فقهی، پاسخ به شبهات کلامی و غیره بیشتر در جامعه انتشار پیدا کند زیرا این موارد از موضوعات روز جامعه هستند که با استقبال عمومی مواجه می شوند.

طالبی همچنین از نمایشگاه بین المللی کتاب به عنوان یک ماراتن فرهنگ یاد کرد و ادامه داد: در واقع این نمایشگاه محیطی فعال است که جدای از فروش کتاب مخاطبان بالقوه را جذب می کند و در ترویج فرهنگ کتابخوانی بی تاثیر نیست.

وی با اشاره به اینکه انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی یکهزار عنوان کتاب را از سال 73 تولید کرده است گفت: این عناوین در قالب کتاب های پژوهشگاه، کانون اندیشه جوان و دانش اندیشه معاصر منتشر شده است.

طالبی افزود: حدود 600 عنوان کتاب که از این تعداد 100 عنوان کتاب چاپ اول و تجدید چاپ هستند در زمینه های مختلف علمی، حقوق، اقتصاد در سیاست انقلاب، کلام، فلسفه و غیره توسط انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در نمایشگاه کتاب امسال عرضه شده است .

فراهنگ**9022**م.ب**1601**

اطلاعات تکميلي

خواندن 1166 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار