چهارشنبه, 16 ارديبهشت 1394 ساعت 09:00

جوان در یک نگاه- چهارشنبه شانزدهم اردیبهشت

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
روزنامه جوان در شماره روز چهارشنبه عنوان های «آمریکا به دنبال ملت سازی جدید در خاورمیانه» و «مشکلات کتاب و کتابخوانی هم به گردن رسانه ها افتاد!» را برای انتشار در صفحه نخست برگزیده است.
این روزنامه تیتر یک را به موضوع آمریکا به دنبال ملت سازی جدید درخاورمیانه، اختصاص داد و نوشت: طراحی دوباره نقشه خاورمیانه، از بعد حملات تروریستی 11 سپتامبر مطرح بوده ولی اولین بار جو بایدن بود که این طرح را در سال 2006 در اوج جنگ عراق پیش کشید. بایدن که آن زمان رئیس کمیته سیاست خارجی سنای امریکا بود در یادداشتی در نیویورک تایمز نوشت که راه حل بحران عراق، تقسیم آن به سه منطقه خودمختار کرد نشین، شیعه و سنی است. حالا که بایدن معاون اوباما شده، ایده های او برای تجزیه عراق با صدای رساتری شنیده می شود. استدلال بایدن این بود که دولت جرج بوش به جای تلاش برای ایجاد یک دولت مرکزی قوی در بغداد که به عقیده امریکایی می توانست مدلی برای صدور دموکراسی در خاومیانه باشد، باید برای تبدیل عراق به سه منطقه خودمختار با یک «حکومت مرکزی ضعیف تر» تلاش کند. بایدن درطرح خود با عنوان «مسیر سوم» مطرح کرد که برای مهار جنگ در این کشور باید مدل بوسنی را پیاده کرد تا امریکا با طراحی صلح دیتون، اقوام نژادی را از یکدیگر جدا کند.

روزنامه جوان با بررسی عنوان مشکلات کتاب و کتابخوانی هم به گردن رسانه ها افتاد! نوشت: حسن روحانی رییس جمهوری در مراسم آغاز به کار نمایشگاه کتاب تهران از عملکرد رسانه ها در معرفی نکردن کتاب انتقاد کرد و ارزش قایل نشدن برای کتاب را نشا نه ای از باقی ماندن معضلات دانست. این نخستین بار نیست که مسوولان دولتی ریشه ی اصلی مشکلات را نه در عملکرد مدیران بلکه در رسانه ها جست وجو می کنند. البته دولت ها سابقه فرافکنی مشکلات را دارند و دیواری کوتاه تر از رسانه ها هم در این خصوص پیدا نشده است. روز گذشته بیست و هشتمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، با سخنان دکتر حسن روحانی رئیس جمهور در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) تهران آغاز به کار کرد تا تهران بار دیگر میزبان بزرگ ترین رخداد فرهنگی کشور باشد؛ رخدادی که امسال با حضور پررنگ کشور های خارجی همراه شده است.

این روزنامه با انتخاب عنوان به جای آوردن معلمان به خیابان ها مشکلاتشان را حل کنید، نوشت: مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره علمی – پژوهشی بسیج فرهنگیان که روز گذشته در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، به دلیل تقارن با هفته بزرگداشت مقام معلم، فرصتی در اختیار میهمانان و سخنرانان خود قرار داد تا از دغدغه های خود در حوزه نیروی انسانی تعلیم و تربیت بگویند؛ مسئله ای که بحث روز آموزش و پرورش و البته محل ارائه نظرات و دیدگاه های گوناگون است. در همین راستا، سردار محمدرضا نقدی رییس سازمان بسیج مستضعفین از اینکه به جای حل و فصل مسائل صنفی و حقوقی معلمان در بین دستگاه ها، معلمان شریف را به خیابان می کشند و شأن آنها را خدشه دار می کنند، انتقاد کرد. نوع اظهارات بیان شده در مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره علمی – پژوهشی بسیج فرهنگیان به دلیل رویکرد اخیر دولت درباره آموزش و پرورش و بیان صریح رئیس جمهور در دیدار با جمعی از معلمان نمونه مبنی بر ورود بخش خصوصی و خرید خدمت آموزشی که بر سیاست ساماندهی نیروی انسانی آموزش و پرورش اثر مستقیم دارد، نشان از فضای فکری مجموعه هایی دارد که میهمانان این مراسم نماینده آنها هستند. اگر مشکلات حقوقی و اعتباری وجود دارد، به جای آوردن معلمان به خیابان ها و تضعیف منزلت معلمان بهتر است دستگاه های مسئول با یکدیگر در محیطی صمیمانه، مسائل را حل و فصل کنند و اجازه ندهند جایگاه رفیع معلمان نزد مردم خدشه دار شود. جانشین فرمانده کل سپاه در امر بسیج در عین حال از سکوت مجامع بین المللی در برابر جنایات مستکبرین علیه ملت مظلوم یمن سخن گفت و آن را بزرگ ترین رسوایی ضدحقوق بشر در قرن 21 دانست.

خمپاره های یمن نجران عربستان را تعطیل کرد، تیتر دیگر روزنامه جوان است. همزمان با اظهارات رییس شورای سیاسی جنبش انصارالله که بر فرارسیدن لحظه تاریخی سیلی محکم به صورت آل سعود تأکید داشت، یمنی ها با یورش به عمق 15کیلومتری عربستان کنترل چهار پایگاه سعودی را به دست گرفتند. عجزعربستان روی زمین ‏و عدم خطر پذیری عاقلانه پاکستان برای ورود به ویتنام عربستان، آل سعود را مجبور کرده دست به دامن کشورهای آفریقایی چون سودان و سنگال شود و از آنجا مزدور استخدام کند. ‏پایگاه های «الحلقه » و «التبه» در نجران و2 پایگاه‏ نزدیک به منطقه جازان از جمله ‏نقاطی هستند که در اولین پاسخ جدی یمنی ها به تجاوزات هوایی 40 روزه آل سعود به سادگی تحت کنترل آنها درآمد و ‏ارتش مزدورمآب آل سعود ضمن به جا گذاشتن تلفات و دادن اسیر این پایگاه را از دست داد. ‏ نیروهای مردمی انصارالله و ارتش یمن ‏‏15 کیلومتر وارد خاک عربستان شده و به نیروهای ارتش عربستان حمله کرده و ده ها تن ‏از آنان را به قتل رسانده و خودروهای ‏نظامی سعودی ها را منهدم کردند. ‏ این گزارش ها حاکی است نیروهای مردمی انصارالله توانسته اند به غنایم جنگی از جمله توپخانه های سنگین و تانک های ‏‏عربستانی دست یافته و آنها را به داخل خاک یمن منتقل کنند. نیروهای انصارالله همچنین چندین خمپاره به نجران شلیک کردند. پایگاه خبری «تم»، گزارش داد که در پی این حادثه فرودگاه نجران تخلیه و همه پرواز ها از این فرودگاه و به نجران لغو شده است.

این روزنامه با انعکاس موضوع نمی توان با تحلیل های «آبدوغ خیاری» از جنگ سخن گفت، نوشت: سردار مرتضی قربانی فرمانده لشکر 25 کربلا در عملیات فاو در گفت وگو با فارس در پاسخ به برخی شبهاتی که پیرامون چگونگی بازپس گیری فاو توسط ارتش بعثی عراق صورت گرفته و افرادی از فرماندهان دفاع مقدس را مقصر معرفی می کند، می گوید:خیلی از اینهایی که می آیند و جنگ را تحلیل می کنند، اصلاً توی جنگ نبودند. با نوشته و کاغذ و دروغ و شعار و غیبت و تهمت و اینها که نمی شود جنگ را تحلیل کرد. اگر بودند، بسم الله، بیایند من آنها را می برم توی یک خط پدافندی و بعد می گویم 30 تا تانک شلیک کنند تا ببینم اصلاً مرد هستند پشت آن خاکریز بایستند؟پشت این خاکریز، شهدا به همراه فرماندهان ایستادند. سه نفر از فرماندهان گردان های ما روی همین خاکریزها از کمر به بالا هدف گلوله تانک قرار گرفتند و فقط پاهایشان ماند. ما که علم غیب نداشتیم تا بدانیم دشمن می خواهد حمله کند. استحکامات و موانع ما در فاو قوی نبود. ما «مین» نداشتیم و سربازان عراقی به راحتی می توانستند حرکت کنند. آنها در 100 متر زمین، «مین» می کاشتند و ما باید 20 روز کار می کردیم تا آن را پاکسازی کنیم. آن آقایی که می آید و تحلیل می کند، بگوید ببینم از کجا یک متر سیم خاردار به ما داده شد؟آن کسی که این تحلیل ها را می کند، ارتش عراق را نمی شناسد. آن فردی که حرف مفت می زند، تجهیزات عراق و سازماندهی و پشتیبانی ارتش عراق را اصلاً نمی شناسد. همین طور می آید و می خواهد یکی را محکوم کند. آن بنده خدایی که این تحلیل ها را می کند، بیاید بفرستیمش در یک سنگر و یک گاز اشک آور بزنیم ببینیم مردش هست همان جا بایستد یا تا صبح سرفه می کند و 16 تا معلق می زند و 60 تا بیمارستان می رود و شش ماه توی خانه استراحت می کند؟ نمی شود همینطور آبدوغ خیاری تحلیل کرد.

گروه اطلاع رسانی**9128**9131

اطلاعات تکميلي

خواندن 1223 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار