سه شنبه, 15 ارديبهشت 1394 ساعت 11:30

انتظار برپایی پُربارتر نمایشگاه کتاب تهران

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
روزنامه اطلاعات در یادداشتی نوشت: تولید کتاب و کتاب خوانی هنوز یکی از شاخص های اصلی ارزیابی جایگاه فرهنگی و میزان دانش در بسیاری از جوامع انسانی و کشورها است. اینکه نوشتم «هنوز»، دلایلی دارد که یکی از مهمترین آن ها در زمانه ما، رشد فناوری های ارتباطی است که بسیاری معتقدند در تولید کتاب، با جایگزینی رسانه های جدید و از جمله اینترنت و انواع ابزارهای رایانه ای، تحولی به وجود آورده است.
این یادداشت به قلم ابو القاسم قاسم زاده در ادامه می افزاید: در بررسی و تحقیق های گوناگون و بیشتر در کشورهای توسعه یافته به لحاظ بهره گیری از وسعت تکنولوژی ارتباطات، همچنان تولید اندیشه از طریق انتشار کتاب و کتاب خوانی مردم چه به صورت تخصصی یا عمومی، جایگاه فرهنگی و دانش پژوهی خود را حفظ کرده است.

امروزه برپایی نمایشگاه کتاب در اغلب کشورها از جنبه های تشریفاتی و یا ایجاد «بازار کتاب» فاصله گرفته و برای آن جنبه های کارشناسی دیده شده است که با تولید و نشر، وسعت فرهنگی و کارنامه سالانه دانش و علم در آن کشورها ارزیابی می شود و گرایش های مردمی به کتاب و منحنی تقاضا از گروه های سنی گرفته تا مشاغل گوناگون، ارتقاء سطح عمومی دانش و اطلاعات تا محک زدن درآمدهای مالی و اقتصادی نویسندگان، ناشران و سهم کتاب در سبد خریدهای فردی و خانوادگی را به دست می آورند و در برنامه ریزی کلان کشور، در نظر می گیرند.

از عمر برپایی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران 28 دوره می گذرد و آن را از مهم ترین رویدادهای فرهنگی در کشور می خوانند. اولین پرسش این است که بعد از این مدت طولانی و برپایی تقریباً هر ساله نمایشگاه کتاب تهران، مراکز اصلی برنامه ریزی در کشور چه تحقیق و بررسی و ارزیابی از چنین «رویداد بزرگ فرهنگی» انجام داده اند و آن را در برنامه ریزی های کلان کشور ملحوظ کرده اند؟ آیا حتی چند صفحه به صورت مکتوب در این مراکز و در سازمان برنامه ریزی دولت، از برپایی نمایشگاه کتاب تهران وجود دارد و تاکنون در تنظیم بودجه سالانه دولت، درباره آن نقد و بررسی شده است؟ چرا هنوز که هنوز است همه ساله در این ایام، مشکلات اغلب تکراری برای نمایشگاه کتاب تهران عنوان می شود و امسال گزارشگر یکی از روزنامه ها در حالی که نوشته است، نمایشگاه کتاب تهران را می توان یکی از مهم ترین رویدادهای فرهنگی کشور قلمداد کرد، مشکلات آن را چنین شرح داده است:

«… هر ساله بحث های بسیاری در حوزه های مختلف در می گیرد و کارشناسان و صاحب نظران درباره موضوعات مختلفی صحبت می کنند. توجه به جنبه های نمایشگاهی به جای پررنگ کردن جنبه های فروشگاهی، دریافت وجه برای ورود به نمایشگاه از سوی برگزارکنندگان آن، ایجاد محلی دائمی برای این رویداد مهم، عنایت جدی به مقوله کپی رایت و فروش رایت کتاب ها، عرضه کتاب های روز، تخصیص هدفمند یارانه ها، مدت برگزاری نمایشگاه و همچنین فصل برگزاری آن در تقویم، نحوه دریافت بن های کتاب، دعوت از کارشناسان بین المللی نشر، تیراژ کتاب و نحوه انتخاب ناشران، همه و همه جزو مباحثی است که هر سال از مدت ها قبل از برگزاری نمایشگاه ها تا مدت ها بعد از آن در می گیرد.»

یکی از مدیران انتشاراتی می گوید: «بحث اصلی این است که 28 دوره نمایشگاه به همین شکل برپا شده است و برگزارکنندگان این رویداد هر سال همان آیین نامه نحوه حضور ناشران را کپی می کنند و باز هم نمایشگاه را مثل دوره های قبل برگزار می کنند.»

این مدیر انتشار کتاب، سخن و گلایه های بسیاری از ناشران را بازتاب می دهد و می گوید که نمایشگاه کتاب تهران صرفاً یک فروشگاه است، در حالی که در همه نمایشگاه های کتاب در جهان، متخصصان نشر می آیند و شرکت می کنند، اما نمایشگاه ما بیشتر یک تفرجگاه و محل وقت گذرانی است که مردم می آیند در آن می گردند، ساندویچی می خورند و کنارش شاید یکی دو جلد کتاب هم بخرند. مطالبه من به عنوان یک ناشر که سالهاست فعالیت می کند، این است که در نحوه برگزاری نمایشگاه و تک تک اجزایش نیاز است تا بازنگری صورت گیرد. این حرف ها تنها به ناشران اختصاص ندارد، اهل قلم حتی توپشان از ناشران هم پُرتر است. بسیاری از آنها که نمایشگاه را قبول دارند خود را قطعه ای جدا افتاده و فراموش شده از پازل نمایشگاه می دانند.

برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران رویداد مهم فرهنگی است که جامعه فرهنگی ایران از برگزاری آن استقبال می کند. بدون تردید مسئولان برگزاری آن تلاش بسیار دارند تا چنین رویداد مهمی به صورت مطلوب و در جایگاه توان فرهنگی کشور انجام پذیرد. اگر نقائص کار آن از سوی نویسندگان، ناشران و همه دوستداران کتاب گفته و نوشته می شود، باید از آن استقبال کرد، تا در حالی که تلاش ها برای برگزاری چنین رویداد فرهنگی را تبریک می گویند، با پذیرش پیشنهادها زمینه های برگزاری بهتر، وسیع تر و پُربارتر نمایشگاه کتاب تهران را فراهم آورند.

* منبع: روزنامه اطلاعات

** اول** 1337

اطلاعات تکميلي

خواندن 1386 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار