سه شنبه, 15 ارديبهشت 1394 ساعت 10:15

نمایشگاه کتاب تهران در نقش یک فروشگاه بزرگ

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
گردش مالی نشر کشور در هنگام برگزاری نمایشگاه کتاب تهران به اوج خود می رسد و این یعنی فروشگاهی شدن این رویداد بزرگ فرهنگی است.
کارشناسان می گویند با این وضعیت نمی توان نمایشگاه کتاب تهران را یک نمایشگاه استاندارد محسوب کرد.

نمایشگاه تهران هنوز در نقش یک فروشگاه بزرگ فعالیت می کند و از شاخص های یک نمایشگاه تخصصی به دور است.

نمایشگاه های کتاب در کشورهای پیشرفته معمولا محل گردهم آیی متخصصان نشر است اما به نظر می رسد نمایشگاه تهران بیشتر به محل تفرجگاه و تفریح تبدیل شده است که این موضوع به کیفیت نمایشگاه آسیب می رساند.

کارشناسان ابراز امیدواری می کنند که نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از امسال به سمت تخصصی شدن و حرکت برای استاندارد شدن گام بردارد.



** نمایشگاه مطلوب کدام است؟

مدیرعامل سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ضمن بیان ویژگی های یک نمایشگاه مطلوب کتاب گفت: نمایشگاه فعلی در واقع یک فروشگاه بزرگ کتاب است.

سیدغلامرضا حسینی روز سه شنبه به خبرنگار معارف ایرنا گفت: علی رغم همه زحماتی که دست اندرکاران نمایشگاه بین المللی کتاب تهران متحمل می شوند، تا رسیدن به نمایشگاه مطلوب فاصله زیاد است. یعنی در واقع نمایشگاه کنونی کتاب یک فروشگاه بزرگ کتاب است و جنبه نمایشگاهی آن کمتر به چشم می آید.

وی افزود: فروش مستقیم کتاب در نمایشگاه بین المللی کتاب و نمایشگاه های استانی سبب می شود تا عرصه بر خرده فروش ها به ویژه کتابفروشی ها در طول سال تنگ تر شود.

حسینی اشکال عمده نمایشگاه کتاب تهران را تمرکز بخش قابل توجهی از گردش مالی نشر کشور در یک دوره زمانی کوتاه دانست.

وی اضافه کرد: برخی آسیب ها و نواقص نمایشگاه فعلی در مقایسه با نمایشگاه ایده آل یا مطلوب کتاب شامل فقدان محل مناسب برای برگزاری، تمرکز همه اهداف برای فروش، در خدمت گرفتن تمام توان اطلاع رسانی برای فروش کتاب و حجم بالای اطلاع رسانی و سردرگمی مخاطب است.

مدیرعامل سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همچنین گفت: عدم تحقق اهداف افراد کتابخوان در نمایشگاه، حضور همه اقشار در نمایشگاه کتاب، غلبه حضور متصدیان فروش بر کارشناسان تخصصی کتاب در غرفه ها و همچنین عرضه کتاب های سال های گذشته از دیگر نواقص نمایشگاه بین المللی کتاب است.



* مشکلات اقتصادی نشر

مدیرعامل سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: مشکلات اقتصادی نشر در حال حاضر برای ناشران به یک پدیده عمومی تبدیل شده است و ضرورت دارد با تدبیر و حمایت های ویژه دولت محترم از بخش فرهنگ مکتوب، این وضعیت بهبود پیدا کند.

وی همچنین گفت: در سال های اخیر به ویژه سال 1393 به دلیل مشکلات اقتصادی ناشی از رکورد کلی اقتصاد و بویژه صنعت نشر روند چاپ و انتشار کتاب ها دچار مشکل شد و در واقع صف انتظار انتشار کتاب های تولید شده طولانی تر شد.

حسینی افزود: البته با برخی تمهیدات از جمله کاهش شمارگان، چاپ مشترک و بعضی دیگر از راهکارها تا حدودی شرایط به وضعیت تعادل نزدیک شده است.



* عرضه 400 عنوان کتاب در نمایشگاه امسال

وی در ادامه ضمن تشریح عملکرد سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در نمایشگاه کتاب گفت: به رغم همه مشکلات اقتصادی در سال 1393 بویژه در حوزه نشر، این انتشارات موفق به چاپ بیش از 100 عنوان کتاب شد و در نمایشگاه امسال حدود 400 عنوان کتاب در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می گیرد.

حسینی افزود: از نمایشگاه سال گذشته تا نمایشگاه امسال بیش از 100 عنوان کتاب چاپ اوّل منتشر کرده ایم که از جمله می توان به کتاب های پژوهشی در زندگی امامان(ع)، نظریه های توجیه و مبناگرایی، چیستی انسان در اسلام، زن و خانواده، جمهوری اسلامی ایران و چالش های کارآمدی، پیشرفت عدالت محور، جامعه شناسی دین، فلسفه عرفان و فلسفه سیاسی آیت الله خامنه ای اشاره کرد.

وی در ادامه گفت: این سازمان انتشاراتی به عنوان متولی آماده سازی، چاپ و توزیع آثار پژوهشگاه و موسسات تابعه آن، تاکنون بیش از هزار و 200 عنوان کتاب و مجله را منتشر کرده و به عنوان یکی از پرافتخارترین ناشران کشور قلمداد می شود.

وی افزود: این انتشارات در شش دوره به عنوان ناشر برگزیده همایش کتاب سال حوزه، 2 دوره ناشر شایسته تقدیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال های 88 و 89 و در سه دوره اخیر نیز به عنوان غرفه برگزیده نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در سال های 91، 92 و 93 بوده است.

حسینی اضافه کرد: بیش از 200 عنوان از کتاب های منتشره نیز در جشنواره های معتبر علمی کشور از جمله کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، کتاب سال حوزه و برخی دیگر از جشنواره ها حائز رتبه برگزیده شده اند.

وی همچنین گفت: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به عنوان ناشری که در سه سال اخیر عنوان غرفه برگزیده نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را کسب کرده است، براساس طرح و برنامه خاص و رعایت استانداردهای لازم در نمایشگاه بیست و هشتم حضور فعال و اثر گذاری خواهد داشت.

فراهنگ**1003**1569

اطلاعات تکميلي

خواندن 2587 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار