اطلاعات این کتاب به شرح زیر می باشد :
توضیحات و خلاصه ای از فهرست کتاب :
نام کتاب : تعلیم و تربیت در اسلام متفکر شهید استاد مرتضی مطهری چاپ بیست و سوم : بهار 1373 ناشر : انتشارات صدرا ( با کسب اجازه از شورای نظارت بر نشر آثار استاد شهید ) شامل : بخش اول : ، بحثهای ایراد شده در جمع دبیران تعلیمات دینی ، جلسه اول : پرورش عقل 16 ، دو نوع علم 19 ، سیستم آموزشی قدیم و پرورش عقل 20 ، غیبگو و پادشاه 21 ، شباهت مغز و معده 22 ، ملاک ، زیاد استاد دیدن نیست 23 ، مفهوم اجتهاد 24 ، دعوت اسلام به تعلیم و تعلم 26 ، کدام علم ؟ 30 ، جلسه دوم : تربیت عقلانی انسان 35 ، عقل باید غربال کننده باشد 37 ، انتقاد ابن خلدون 39 ، نقد سخن 42 ، آخر بینی 44 ، لزوم توأم بودن عقل و علم 45 ، آزاد کردن عقل از عادات اجتماعی 46 ، امام صادق و مرد سنتگرا 47 ، پیروی نکردن از اکثریت 48 ، تأثیر ناپذیری از قضاوت دیگران 49 ، آخوند مکتبی و شاگردان 50 ، روح علمی 51 ، جلسه سوم : پرورش استعدادها 55 ، رعایت حالت روح 58 ، تعبیر راسل 59 ، ترس ، عامل جلوگیری از طغیان 60 ، لزوم آگاهی کودک از علت تشویق یا تهدید 60 ، دوره شکوفائی روح 63 ، پرورش جسم از نظر اسلام 64 ، استعدادهای روح انسان 67 ، اسلام و هنر 70 ، موسیقی 70 ، خلیفه و کنیز خواننده 71 ، جلسه چهارم : مسئله عادت 75 ، تربیت از نظر علمای قدیم 77 ، تمثیل مولوی 79 ، نظریه علمای غرب 81 ، نقد این نظریه 83 ، ایجاد انس در عادات انفعالی است 88 ، جلسه پنجم : فعل اخلاقی 93 1 ، فرق تربیت و اخلاق 95 ، نظریات درباب معیار فعل اخلاقی : ، الف . دگر دوستی 97 ، ایثار 98 ، ب . حسن و قبح ذاتی افعال 98 ، ج . الهام وجدان 100 ، د . دگردوستی اکتسابی 100 ، ه . رضای خدا 102 ، بررسی نظریه کانت 102 ، جلسه ششم : فعل اخلاقی 105 2 ، نوعدوستی 108 ، داروینیزم 109 ، وجدان اخلاقی 110 ، جدال خود و ناخود 111 ، نظریه عقل دوراندیش 113 ، نقد این نظریه 114 ، زیبائی عقلی 115 ، دین ، تنها ضامن اجرای اخلاق 118 ، جلسه هفتم : فعل اخلاقی 121 3 ، روح زیبا 124 ، اصل غائیت مبنای تعیین حد وسط در اخلاق 125 ، حاکمیت روح و عقل 127 ، روش تربیت در مکاتب مختلف 131 ، اخلاق مذهبی 132 ، مذهب پشتوانه اخلاق 134 ، تعریف فعل اخلاقی 135 ، جلسه هشتم : بررسی نظریه نسبیت اخلاق 137 ، پسند 139 ، روح زمان 141 ، سخن سارتر 144 ، مفهوم انساندوستی 146 ، رفتار ، نسبی است 148 ، عناوین اولیه و عناوین ثانویه 150 ، مثال به عفاف و عفت 151 ، مثال به راستی 154 ، جلسه نهم : حدیث علی علیه السلام و نظریه نسبیت اخلاق 157 ، طرح یک اشکال 159 ، پاسخ 161 ، دستور پیغمبر در عمرشالقضاء 164 ، مفهوم جبن در این حدیث 166 ، داستان صفیه دختر عبدالمطلب 167 ، زن ، حامل یک امانت انسانی 170 ، مفهوم " بخل " در این حدیث 171 ، شجاعت و دفاع از حقیقت 174 ، شجاعت و دفاع از حقوق اجتماعی 176 ، شجاعت حضرت زهرا ( س ) 178 ، شجاعت حضرت زینب ( س ) 180 ، جلسه دهم : پیوند عبادت با برنامه های تربیتی 183 ، روح عبادت 185 ، شکل عبادت و برنامه های تربیتی 186 ، عبادت و حقوق اجتماعی 187 ، نماز و رو به قبله ایستادن 188 ، تمرین ضبط نفس 191 ، تمرین وقت شناسی 192 ، مسالمت طلبی 192 ، نیت 193 ، ارکان نیت 195 ، اهمیت نیت 196 ، خاصیت عادت 197 ، نظریه نیچه 199 ، سه نوع اخلاق در جوامع اسلامی 200 ، نقطه ضعف اخلاق صوفیانه 205 ، جلسه یازدهم : کرامت نفس در قرآن و حدیث 209 ، عزت نفس 211 ، نفاست نفس 216 ، غیرت 218 ، آیا تناقض است ؟ 219 ، جلسه دوازدهم : ریشه الهامات اخلاقی 225 ، لذات مادی و لذات معنوی 231 ، ریشه ارزش 233 ، خودشناسی ریشه الهامات اخلاقی 237 ، عذاب و رضایت وجدان 238 ، تزلزل ارزشها در دنیای غرب 240 ، جلسه سیزدهم : توسعه " خودی " 243 ، انسان موجودی ذومراتب است 245 ، ازدواج اولین مرحله خروج از خود فردی 247 ، حدیثی از رسول اکرم 249 ، مرد زاهد و جهاد در راه خدا 250 ، من قبیله ای 252 ، من قومی 253 ، انساندوستی 254 ، خود مذهبی 256 ، احسان به کافر 258 ، وجدان عمومی 260 ، بخش دوم : ، بحثهای انجمن اسلامی پزشکان ، جلسه اول : پرورش جسم و پرورش استعداد عقلانی 263 ، مکتب تربیتی انسانی 266 ، پرورش جسم از نظر اسلام 267 ، پرورش جسم و تن پروری 269 ، پرورش استعداد عقلانی 271 ، تعقل در قرآن 272 ، تعقل در سنت 274 ، عقل و جهل در روایات اسلامی 276 ، اهتمام مسلمین به طلب علم 277 ، حدیثی از امام موسی کاظم ( ع ) 279 ، سخن بوعلی سینا 281 ، لزوم توأم بودن عقل و علم 281 ، سخن بیکن 282 ، مسئله تقلید 284 ، پیروی از اکثریت 285 ، بی اعتنائی به تشخیص مردم 286 ، جلسه دوم : تاریخچه " تعقل از نظر مسلمین " 289 ، تحقیر عقل در امثال سائر میان مردم و در ادبیات 292 ، آیا دردمندی ممدوح است یا مذموم ؟ 296 ، تحقیر عقل و علم و مسئله معاش 298 ، تعقل از نظر معتزله و اشاعره 299 ، حسن و قبح عقلی 300 ، جنگ تعقل و تعبد 301 ، کلمه سنی 303 ، جمود ابن تیمیه و نهضت وهابیگری 304 ، اخباریگری 305 ، پیروزی اجتهاد بر اخباریگری 309 ، ریشه اخباریگری از نظر آیهالله بروجردی 310 ، عکس العمل افراط معتزله 312 ، عقل از نظر فقهاء 313 ، جلسه سوم : عوامل تربیت 1 : تقویت اراده - عبادت 319 ، تسلط بر نفس 321 ، ایمان ، ضامن حکومت اراده 322 ، نیایش و پرستش 324 ، ابوریحان و فقیه 326 ، پاسخ به یک ایراد 327 ، رسول اکرم و عبادت 330 ، علی ( ع ) و روح نیایش 334 ، انسان اسلام یا انسان جامع 337 ، مراتب پایین عبادت 338 ، نقش عبادت در تربیت 340 ، راه اعتدال 342 ، پرسش و پاسخ 346 ، جلسه چهارم : عوامل تربیت 2 : محبت - تقویت حس حقیقت جوئی مراقبه و محاسبه 351 ، دو نوع محبت 354 ، مصلحت جمع مقدم بر مصلحت فرد است 356 ، فلسفه قصاص 357 ، انساندوستی 358 ، نیکی به کافر 361 ، رفتار عادلانه با کافر 362 ، امام صادق و مرد کافر 364 ، نیکی در مقابل بدی 365 ، صبر در مقابل بدیهای مشرکان 366 ، تفسیر صحیح محبت 367 ، تقویت حس حقیقت جویی 368 ، تعصب ، سد راه علم 369 ، مراقبه و محاسبه 370 ، مشارطه ، معاتبه ، معاقبه 375 ، جلسه پنجم : عوامل تربیت 3 : تفکر - محبت اولیاء - ازدواج - جهاد 377 ، سه نوع عبادت 379 ، تفکر در عالم خلقت 380 ، تفکر در تاریخ 380 ، تفکر انسان درباره خود 381 ، آیا جبر اجتماع بر انسان حاکم است ؟ 381 ، تفکر شرط اساسی تسلط بر سرنوشت خود و بر جامعه 382 ، عاقبت بینی 384 ، عادت به تفکر 386 ، معاشرت با صالحان 386 ، حدیثی از عیسی علیه السلام 388 ، ارادت 390 ، محبت اولیاء در زیارت امین الله 391 ، روش ملامتیان 394 ، داستان ادیب نیشابوری 394 ، آبروی انسان محترم است 396 ، نقش تربیتی ازدواج 397 ، جهاد ، عامل اصلاح و تربیت 399 ، داستان مرد زاهد و جهاد 400 ، پرسش و پاسخ 402 ، جلسه ششم : عوامل تربیت 4 : کار 409 ، کار از نظر اسلام 411 ، کار و تمرکز قوه خیال 414 ، کار و جلوگیری از گناه 415 ، زن و غیبت 417 ، استعدادیابی در انتخاب کار 419 ، کار و آزمودن خود 421 ، کار و فکر منطقی 422 ، تأثیر کار بر احساس انسان 423 ، کار و احساس شخصیت 424 ، بوعلی سینا و مرد کناس 425 ، توصیه رسول اکرم 426 ، کار از نظر ناصر خسرو 428 ، کار از دیدگاه بزرگان 429 تاریخ تولید :2/3/1389 ورژن محصول : نسخه 1